El nostre objectiu és visibilitzar la importància de les associacions i col·lectius, la seua labor i la seua eficàcia social
Passos per a la constitució d'una associació
Models per a inscripcions en el registre nacional d'associacions
Models per a associacions d'utilitat pública
Fitxes informatives de la Generalitat Valenciana
Models per a inscripcions en el registre nacional d'associacions
1Modelo orientativo-Estatutos modificados asociacion.docxCertificado acta eleccion modificacion Junta Directiva por transformacion para asociaciones autonómicas.docxCertificado de acta de acuerdo de apertura-cierre de Delegaciones o Establecimientos.docCertificado de acta de acuerdo de disolucion por fusion.docxCertificado de acta de acuerdo de disolucion y liquidacion.docxCertificado de acta de eleccion o modificacion de Junta Directiva.docxCertificado de acta de eleccion o modificacion de Junta Directiva por transformacion para asociaciones especiales.docxCertificado de adaptacion a la Ley Organica 1_2002 con modificacion de estatutos.docxCertificado incorporacion entidad internacional.docxCertificado incorporacion FederacionConfederacion o Union.docxCertificado-Modificacion estatutos.docxCertificado-Modificacion estatutos transformacion-Autonómicas.docxCertificado-Modificacion estatutos transformacion-Especiales.docxModelo orientativo-Acta fundacional asociacion juvenil.docxModelo orientativo-Acta fundacional asociacion personas fisicas.docxModelo orientativo-Acta fundacional asociacion personas juridicas.docxModelo orientativo-Acta fundacional federacion.docxModelo orientativo-Acta fundacional fusion.docxModelo_orientativo_estatutos_asociaciones_juveniles.docxModelo_orientativo_estatutos_constitucion_asociaciones.docxModelo orientativo-Estatutos federación.docxSolicitud_baja_por_transformacion.docxSolicitud_cancelacion_asientos_registrales_por_disolucion.docxSolicitud_inscripcion_adaptacion_LO_1_2002.docxSolicitud_inscripcion_apertura_y_cierre_delegaciones_y_establecimientos.docxSolicitud_inscripcion_asociacion_por_transformacion.docxSolicitud_inscripcion_constitucion_asociacion.docxSolicitud_inscripcion_constitucion_asociaciones_por_fusion.docxSolicitud_inscripcion_constitucion_federaciones_confederaciones_y_uniones_asociaciones.docxSolicitud_inscripcion_delegaciones_en_Espana_asociaciones_extranjeras.docxSolicitud_inscripcion_disolucion_asociaciones.docxSolicitud_inscripcion_fusion_por_absorcion.docxSolicitud_inscripcion_incorporacion_o_separacion_asociaciones_a_federaciones_confederaciones_y_uniones.docxSolicitud_inscripcion_incorporacion_separacion_asociaciones_a_entidades_internacionales.docxSolicitud_inscripcion_modificacion_estatutos.docxSolicitud_inscripcion_titulares_junta_directiva_u_organo_de_representacion.docxSolicitud_inscripcion_traslado_o_cierre_delegaciones_en_Espana_asociaciones_extranjeras.docxFuente:
http://www.interior.gob.es/web/servicios-al-ciudadano/modelos-de-solicitud/asociaciones
Models per a associacions d'utilitat pública
A continuació es relacionen, en primer lloc, la documentació no comptable comú per a declaracions d'utilitat pública i rendició de comptes anual. En segon lloc, els documents específics que han d'adjuntar-se a les sol·licituds de declaració d'utilitat pública. En tercer lloc, els models específics per a la rendició de comptes anuals. En quart lloc, s'indiquen els models de documentació comptable que s'ha de presentar, tant per a declaracions d'utilitat pública com per a rendicions de comptes (veure en DESCÀRREGUES).
DOCUMENTS COMUNS PER A DECLARACIÓ I RENDICIÓ DE COMPTES
DOCUMENTS ESPECÍFICS PER A la DECLARACIÓ D'UTILITAT PÚBLICA
DOCUMENTS ESPECÍFICS PER A la RENDICIÓ DE COMPTES ANUALS
DOCUMENTACIÓ COMPTABLE (COMUNA PER A DECLARACIONS I RENDICIONS DE COMPTES)
DESCÀRREGUES
Documento 01_ Memoria de actividades.docDocumento 2_Solicitud de declaración de utilidad pública.doc.docxDocumento 3_Modelo para la rendición anual de cuentas de asociaciones de utlidad pública.doc.docxDocumento 05_Balance Abreviado.xlsDocumento 06_Cuenta de Resultados Abreviada.xlsDocumento 07_Memoria Economica Abreviada.docDocumento 08_Memoria Economica Simplificada.docDocumento 09_Balance Normal.xlsDocumento 10_Cuenta de Resultados Normal.xlsDocumento 11_Estados de Flujos de efectivo.xlsDocumento 12_Memoria Economica Normal.docFont:
http://www.interior.gob.es/web/servicios-al-ciudadano/modelos-de-solicitud/asociacionesPassos per a la constitució d'una associació
El Pressupost Participatiu és un instrument que permet la participació oberta i directa de la ciutadania en l'ús d'una part dels recursos municipals, en concret, sobre una part del Pressupost que gestiona l'Ajuntament de Paiporta. L'Ajuntament de Paiporta desitja fomentar la participació dels ciutadans en l'ús dels pressupostos a través del Procés de Pressupostos Participatius, mitjançant el qual els ciutadans poden realitzar propostes concretes per a millorar el municipi i després votar aquelles que els semblin més útils o importants i que redundin en benefici de la ciutadania.
Què és una associació?
Les Associacions són agrupacions de persones constituïdes per a realitzar una activitat col·lectiva d'una forma estable, organitzades democràticament, sense ànim de lucre i independents, almenys formalment, de l'Estat, edels partits polítics i de les empreses (a l'efecte del Codi Civil i d'altres legislacions, caldria fer una interpretació molt més àmplia del terme Associació, incloent fins i tot a empreses, però no és el cas). Estan regulades per la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació i es pot tindre una visó àmplia del contingut de la mateixa consultat els Comentaris a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació.
Així doncs, les característiques fonamentals serien les següents:
Respecte a aquestes característiques paga la pena aclarir que no tindre ànim de lucre significa que no es poden repartir els beneficis o excedents econòmics anuals entre els socis, per tant, sí que es pot:/
Lògicament, aquests excedents hauran de reinvertir-se en al compliment dels fins de l'entitat.
Com constituir una Associació?
Per a crear una Associació cal comptar amb, almenys tres persones, i cal fer els següents passos:
Associacions d’àmbit local:
Associacions d'àmbit Nacional:
Una vegada constituïda l'Associació cal sol·licitar la targeta del C.I.F. i legalitzar els Llibres d'Actes i Socis.
Elaboració de l'acta fundacional
La redacció de l'Acta fundacional ha d'incloure el següent contingut: el nom i dades dels promotors, la seua voluntat de constituir una associació, el lloc i data d'atorgament de l'acta, les signatures dels promotors, la designació dels integrants dels òrgans provisionals de govern, i els Estatuts que han de regir el funcionament de l'entitat.
L'Acta fundacional pot formalitzar-se en document públic, és a dir, escriptura pública notarial, o privat, que genera menys despeses.
Elaboració dels estatuts
El contingut mínim que ha de figurar en els Estatuts, d'acord amb l'article 7 de la Llei orgànica 1/2002, reguladora del Dret d'Associació, serà el següent:
Es tracta, en tot cas, d'un contingut mínim, i així cada associació pot establir qualssevol altres clàusules de contingut lícit, respectant sempre el funcionament democràtic intern de l'entitat. Així, per exemple, es pot regular en els estatuts un règim d'impugnació d'acords previ a la via judicial; o un règim sancionador dels socis que respecte les regles bàsiques de tipificació de la infracció, graduació de la sanció i el dret d'audiència.
Els Estatuts poden formalitzar-se en document públic, és a dir, escriptura pública notarial, o privat, que genera menys despeses.
Els òrgans associatius
Com a òrgans mínims i necessaris de tota Associació s'estableixen l'Assemblea General i la Junta Directiva. L'Assemblea és l'òrgan suprem de govern de l'associació, integrada per tots els socis, que adopta els seus acords pel principi de majoria; a la Junta Directiva correspon la gestió i representació de l'entitat. Tant la forma d'elecció dels membres de la Junta Directiva, com el funcionament intern de l'associació, han de ser democràtics.
Els membres de la Junta Directiva poden percebre una retribució per l'acompliment del càrrec, sempre que figure en els estatuts i en els comptes anuals aprovats per l'Assemblea; en el cas que l'Associació pretenga la Declaració d'Utilitat Pública, tals retribucions no podran procedir de fons o subvencions públiques. A més, el càrrecs directius podran percebre una retribució adequada per l'acompliment de tasques diferents a les que els corresponen per raó del seu càrrec.
Inscripció en el registre
Amb la redacció i signatura de l'Acta Fundacional i els Estatuts, l'associació ja està constituïda. No obstant això, es fa necessària la inscripció en el Registre d'Associacions corresponent, a l'efecte de publicitat. Aquesta inscripció es practicarà en el Registre Nacional si l'àmbit territorial de l'entitat és superior al d'una Comunitat Autònoma, o en el Registre autonòmic que corresponga al domicili social, cas que l'àmbit territorial de l'associació siga autonòmic o inferior. Cal tindre en compte que si l'associació és d'àmbit autonòmic, existeixen quatre Comunitats Autònomes que tenen la seua pròpia llei d'associacions: Catalunya, País Basc, Canàries i Andalusia.
Aquesta inscripció serà en tot cas necessària per a accedir a subvencions. Cal destacar que, habitualment, les bases reguladores de les subvencions públiques requereixen una antiguitat mínima de 2 anys entre els requisits per a ser beneficiari de la subvenció.
Per a la inscripció registral, dins del termini d'un mes des de la data de l'Acta, caldrà presentar, en duplicat exemplar, una sol·licitud dirigida al Registre Nacional d'Associacions, acompanyada de l'Acta Fundacional, dins de la qual s'inclouran els estatuts pels quals ha de regir-se l'entitat.
La sol·licitud, dirigida al Registre Nacional, pot presentar-se en la seu principal del propi registre, situada a Madrid, o en qualsevol de les Delegacions o Subdelegacions de Govern de les Comunitats Autònomes i Províncies, respectivament. Així mateix, pot presentar-se en els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol Administració de les Comunitats Autònomes, o a la d'alguna de les entitats que integren l'Administració Local si, en aquest últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni.
La sol·licitud contindrà les següents dades:
En el cas que l'associació siga d'àmbit autonòmic, i amb domicili social en les Comunitats Autònomes de Catalunya, País Basc Canàries o Andalusia, el règim de constitució haurà d'ajustar-se al que es preveu en les respectives Lleis d'Associacions dictades pels Parlaments autonòmics de les Comunitats avantdites.
La inscripció registral fa pública la constitució i els estatuts de l'associació, i és garantia tant per als seus propis socis com per als tercers que amb ella es relacionen. Cas que la sol·licitud, o la documentació que l'acompanya, emmalaltisca d'algun defecte corregible, el Registre concedirà un termini de deu dies per a l'esmena; esmenat el defecte, o en cas que no existisca cap inconvenient, dictarà resolució que acorde la inscripció, entregant al sol·licitant la corresponent notificació juntament amb els estatuts.
Transcorregut un termini de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud d'inscripció en el registre competent, sense que s'haja notificat resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud presentada; és a dir, tindrà lloc el silenci administratiu positiu.
Legalització dels llibres d'actes i socis
Tota associació haurà de portar un Llibre d'Actes, en el qual es recullen les reunions dels òrgans de l'entitat; un Llibre de Socis, en el qual figuren les altes i les baixes dels seus membres; una comptabilitat que reflectisca la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l'associació; i efectuar un inventari dels seus béns.
Fitxes informatives de la Generalitat Valenciana
Què es pot sol·licitar?
Nom del tràmit
Comunicació de renovació de la junta directiva d'associacions, federacions, confederacions i unions d'associacions.
Objecte del tràmit
Comunicació de renovació de la junta directiva d'associacions, federacions, confederacions i unions d'associacions.
Quines taxes s'han de pagar i com fer el seu pagament?
Taxes
Taxes 201
SUBJECTE OBLIGAT Al PAGAMENT
Són subjectes obligats al pagament de la taxa les associacions inscrites en el Registre d'Associacions de la Comunitat Valenciana o que pretenguen tal inscripció, que presenten qualsevol sol·licitud d'inici d'algun o alguns dels procediments a què es refereix el títol XIV, capítol II, del text refós de la Llei de Taxes de la Generalitat, aprovat per Decret legislatiu 1/2005, de 25 de febrer, del Consell.
QUANTIA
Model 9847: Modificació de la junta directiva d'una associació (per expedient): 10,20 euros. (Taxa incrementada per l'article 42 de la Llei 6/2013, de 26 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2014 i de la Llei 8/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2015)
FORMA DE PAGAMENT
La taxa es reportarà quan es preste el corresponent servei. No obstant això, el seu pagament s'exigirà a compte, mitjançant autoliquidació, en el moment en què es formule la sol·licitud. La taxa s'abonarà a través de l'emplenament del corresponent model 046: taxa de la Conselleria de Governació i Justícia, número 9847, 'taxes per serveis relacionats amb associacions', disponible en el següent enllaç:
Enllaç relacionat amb el pagament de taxes
http://www.chap.gva.es/web/tributos-y-juego/tributos-impuestos-declaraciones-tasas-046-consgobernacion
Quan sol·licitar-ho?
Terminis de presentació
Qualsevol alteració substancial de les dades o documentació que obre en el Registre haurà de ser objecte d'actualització, prèvia sol·licitud de l'associació corresponent, en el termini d'un mes des que la mateixa es produïsca.
On dirigir-se?
Presencial
En els registres dels òrgans administratius al fet que es dirigisquen o davant qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol administració de les comunitats autònomes, a la de qualsevol administració de les diputacions provincials, capítols i consells insulars, als ajuntaments dels municipis a què es refereix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, o a la de la resta de les entitats que integren l'Administració local, si en aquest últim cas s'ha subscrit l'oportú conveni, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
També en qualsevol oficina de correus. En aquest cas, s'haurà de presentar en un sobre obert perquè es puga estampar el segell i la data en l'imprés de sol·licitud i en la còpia. 99 Telèfon d'Informació 012 www.gva.es 27/04/2017 Pàgina: 2 de 3
I, preferentment, en:
Quina documentació s'ha de presentar?
- Imprés de sol·licitud normalitzat.
- Acta de la reunió o acord adoptat segons els seus Estatuts, o certificat de l'acta o acord estés per la persona amb facultats per a això segons els seus Estatuts que ocupe la titularitat en el moment de presentar la sol·licitud. L'acta o certificat ha de contindre:
- Model 046, acreditatiu del pagament de la taxa corresponent, per import de 10,20 euros (per expedient). La falta d'aquesta acreditació donarà lloc al desistiment de la sol·licitud presentada.
Impresos Associats
COMUNICACIÓ DE JUNTA DIRECTIVA (ASSOCIACIONS - FEDERACIONS - CONFEDERACIONS I UNIONS D'ASSOCIACIONS)
CERTIFICAT DE RENOVACIÓ DE LA JUNTA DIRECTIVA D'UNA ASSOCIACIÓ
http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/10094_ES.docLlista de normativa
Normativa
Lista de normativa
La Generalitat desitja que aquesta informació li siga d'utilitat. La present informació té exclusivament caràcter il·lustratiu, per la qual cosa no originarà drets ni expectatives, ni vincularà amb el procediment a què es refereix, la tramitació del qual se subjectarà sempre a les intrucciones específiques.
Carrer Músic Vicent Prats i Tarazona s/n
46200 Paiporta(Valencia)
96 397 12 22
96 397 17 25